مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
چکیده مطلب:
مد چیست؟ بررسی تاریخچه پیدایش مد. تعریف دمده . معانی و تفاوت اصطلاحات استایل ، ترند ، مد یا فشن .مدگرایی چیست؟
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
مد چیست؟
مد پدیده ای است مخصوص جوامع انسانی که با مفهوم مدرنیسم ارتباط تگاتنگ و نزدیکی دارد. درواقع مد با مدرن شدن جامعه بشری به وجود آمده، چرا که در اعصار گذشته مد و مدگرایی در بین مردم جایگاه امروز را نداشته است. هرچند که با نگاهی به تاریخ میتوان این پدیده را در میان تمدن های بزرگ دنیا مشاهده کرد؛ آنچنان که ویل دورانت در این باره می نویسد: «اگر زنان قدیم مصر اکنون دوباره به دنیا می آمدند، نیازی نداشتند که رنگ کردن، روغن زدن به سر و صورت و آراسته شدن به جواهر را از زنان امروز بیاموزند!» اما بعد از عصر رنسانس و انقلاب صنعتی، با تحول در نوع و شیوه زندگی مردم به مرور شاهدیم که پدیده مد در زندگی شهرنشینان رسوخ کرده و به عنوان نوعی خرده فرهنگ جلوه میکند. این پدیده تا جایی پیشرفت کرد که در برخی جوامع، تقلید نکردن از آن به منزله عقب ماندن از زندگی محسوب می شود!
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
تعریف مد :
مد کلمهای فرانسوی است که البته در انگلیسی نیز از آن استفاده می شود. مد را در یک بیان ساده می توان به درک خواص ظاهری لباس و شناخت موقعیت اجتماع نسبت به پوشش افراد دانست. در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگی آنها گفته می شود. ریشه اصلی کلمه مد ، به لاتین و شاید قبل از لاتین به رم باستان برمیگردد .در ترجمهی مد میتوان گفت آن چیزی که در جریان و رایج است یا میگویند چیزی که تعلق به روز دارد و خیلی جدید است واژه مد در لغتبه معنای سلیقه، روش و اسلوب به کار میرود و مد را می توان در شکل لباس پوشیدن، معاشرت و تزیین و نوع آداب پذیرایی و معماری خانه و صنعت پوشاک به کار برد.مد در همه موارد زندگی ما استفاده می شود. در کشورمان طی چند سال گذشته حرکتهای بسیار ارزشمند و ماندگار در ارتباط با نهادینه کردن فرهنگ «مد» انجام داده است. هیچ چیز به زیبایی زیستن در زمان حال نیست و واژه آخرین مد در واقع تلاشی است برای به روز کردن شیوه های زندگی کردن و توجه به مد، گاهی به عنوان تلاشی برای سازگار شدن با محیط اطراف، برقراری ارتباط و تجلی احساسات شخصی تلقی می شود.
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
نظام سرمایه داری با استفاده از شیوه های مختلف، به دنبال ایجاد کردن همبستگی اجتماعی و پیوند میان افراد است. از این حیث نظام برای اینکه بقا و دوام کارکردی خویش را تضمین نماید، به توده سازی و همانند نمودن افراد بر اساس خلق نیازهای کاذب و طفره رفتن از ارضای نیازهای راستین و حقیقی آنان دست میزند.
نیازهای حقیقی نیازهایی هستند که ارضای آنها به رشد و شکوفایی استعدادهای فردی منجر شده و موجب تقویت استعدادهای انسانی درخور می گردد؛ اما در چرخه مدگرایی انسان هایی که کمتر به چرایی و علت اعمال خود می اندیشند، بلکه چگونگی دستیابی به هدف برایشان اولویت دارد، به استفاده از اجناس لوکس، لباس های غیرمتعارف و حتی افکار تهی از ارزش های اجتماعی مبادرت می کنند.
پیروی کردن صرف از مد گرایی با از بین رفتن تولیدات داخلی و بومی و بی علاقگی برای خرید و استقبال از آنها همراه خواهد بود. همانگونه که در دهه گذشته و با ترویج و اشاعه بیشتر مد و مدگرایی در کشور شاهد از بین رفتن بسیاری از تولیدات داخلی، به دلیل عدم استقبال و به تبع آن بروز پدیده دیگری به نام بیکاری بوده ایم.
به هر تقدیر مد امروزه شکل یک صنعت را به خود گرفته و در زمره پردرآمدترین صنایع به شمار می آید، به نحوی که فقط صنعت پوشاک – به عنوان یکی از اقلام صنعت مد- همواره جزو پنج صنعت اول پولساز کشورهای پیشرفته محسوب می شود و همین امر باعث جلب نظر سرمایه گذاران به این حوزه شده است و اگر اقلام دیگر مد از قبیل جواهرآلات، اکسسوری و کالاهای لوکس را هم در نظر بگیریم، میبینیم که حجم زیادی از سرمایه جهان را به خود جذب کرده و همچنان در زمره پر کشش ترین و جاذب ترین صنایع است.
فشن به عنوان یک صنعت ،به هدایت گری برای بازار پوشاک تبدیل شده است.در سال ۱۹۹۰ ، ۱۴٫۵ میلیون نفر در صنعت مد و طراحی اشتغال داشتند و این رقم در سال ۲۰۱۴، به ۵۷٫۸ میلیون نفر رسید. اندازه بازار جهانی فشن در حال حاضر سه هزار میلیارد دلار است و دو درصد از کل تولید ناخالص جهانی را تشکیل میدهد .
ارزش صنعت مد زنانه ۶۲۱ میلیارد دلار است و مد مردانه نیز ۴۰۲ میلیارد ارزش دارد.بازار کالاهای لوکس مد ۳۳۳٫۴ میلیارد دلار و بازار لباس های بچگانه نیز ۱۸۶ میلیارد دلار در صنعت مد ارزش دارد.این آمار و ارقام باعث شده طراحی لباس و فشن،جایگاه ویژه ای در صنعت بسیاری از کشورها پیدا کند .در بازار منسوجات و پوشاک نیز در سال ۲۰۰۰، ۲۶٫۵ میلیون نفر کار می کردند ، تعداد آن ها ۱۴ سال بعد، به ۵۷٫۸ میلیون نفر رسیده است .
تمام این اطلاعات و آمار و ارقام حاکی از اهمیت این صنعت است.وقت آن رسیده که مسئولین عزیزمان نیز بیش از پیش به این صنعت بها داده و با نگاهی علمی و از دریچه ای جدید به آن بنگرند.
مدگرایی چیست؟
فرد مدگرا دوست دارد مدام خود را شبیه به دیگران در آورد یا تمام تلاشش بر این است که با دیگران تفاوت داشته باشد. از طرفی هر کدام از ما خیلی دوست داریم از دیگران تقلید کنیم و به قولی از بازیگران معروف یا افراد به نام که از آخرین مد استفاده می کنند پیروی کنند و از طرفی دیگر تمایل داریم نسبت به دیگران متمایز باشیم. در اصل کلمه «مد» تاثیر این دو نیروی متضاد در درون انسان هاست اما ما انسانها تنها به یکی از این قطب های مخالف عمل می کنیم و به طور کلی می توان گفت به سمتی می رویم که فقط یکی از این دو سر طیف مطرح شده است و دیگری سرکوب می شود.
در کل می توان گفت ما طبق آخرین مد پیش می رویم وقتی از مد جدید پیروی کنیم باعث می شود مد پیشین به تدریج افت کرده و به نوعی از بین می رود؛ علت آن است که هر لحظه تعداد بیشتری از افراد تمایل دارند از آن پیروی کنند و بعد از گذشت زمان مد مورد نظر به صورت یک امر عادیدر می آید ، اپدیمی می شود و مجددا انسان ها به دنبال مد جدید تر می باشند.
دمده
مد واژه ای برگرفته از زبان و فرهنگ فرانسوی می باشد .این دغدغه فکری امروز از آن شب مهمانی شروع شد.
در دوره قاجار در پس مهمانی درباری پس از ورود الیزابت مک نیل (همسر جان مک نیل) که لباس ساتن سپیدی تزیینشده با چین های توری و ردای قرمز ابریشم بر تن داشت که بر خلاف لباس های تعریف شده قجری بود ، گفت گوهایی میان فتحعلی شاه و همسر اول دربار رخ داد و بلافاصله مد به طور رسمی وارد ایران شد…
پس از آن مد ، بطن زندگی شد و از دربار شروع شد و تا دل شهر گسترش یافت .
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
خیاط خانه ها شلوغ شدند و مدهای اروپایی را از کلاه سرگرفتند تا آن دکمه های طلاکاری.(شواهد نشان می دهد آن دکمه های قابلمه ای از آن به بعد به افسردگی دچار شده و خودشان خودشان را تحریم کردند)
در یکی از همین روزها در خیاط خانه ای واقع در خیابان لاله زار طیفی از تنالیته های قرمز دیده شد… گل های لاله بودند؟ البته که خانم ها گل لاله هم می باشند ولی آنها شهروندهای در حال گذر بودند که از تعریف نوظهور مد ،پیروی میکردند که ناگهان در آن شلوغی(من هم در لابه لای جمعیت خودم را روی پاشنه ام بالا کشیدم)
از رسته ای یک خانم زیبا با لباس های قجری (که انگار در پس شلوغی های حوض خانه و بچه های قد و نیم قدش سرگرم بود) وارد خیابان اصلی شد. جمعیت شکاف خورد و سرها همه با تعجب به او نگاه می کردند ، او که خود هاج و واج مانده بود صدای نوزادی از پس جمعیت که از دیدن حجم وسیعی از رنگ قرمز به حرف آمد و گفت : د
مادرش پاسخ داد : مده
که از آن پس واژه دمده به معنای امروزی: این چیه پوشیدی ،چهار تا مجله ی مد ببین ! آمد.
البته لازم به ذکر است که این واژه معنای لغوی خاصی ندارد و از دل کوچه و بازار نقل می شود . اما در همین واژه ،پاراگراف ها حرف ،نهفته است .
که امروزه چرخش دورانی «د» ها هم مسیر با قدم های خورشید به دور زمین است و ما هر روز و هر دقیقه «د» هایمان تغییر میکند ، آنقدر که سرهایمان ۳۶۰ درجه در حال دوران است تا مبادا دمده شویم .
دمده دیروز ،مد امروز و مد امروز ، دمده دیروز است.و این چنین در گذر است که عینک های ته استکانی مد می شود و ما مجبور به تغییر نگرش می شویم که زیباست .که این موضوع خود جای تشویق دارد که کلمه ای می تواند نگرش بسیاری از آدمها را تغییر دهد و این یعنی نگاهی مثبت .و این پارچه های گل منگلی جذاب این روزها ،که چندی پیش با شعار همه گونه پیراهن مامان دوز ! و یا پارچه پیرزنی پوشیده واه واه ،مواجه می شدیم (که قابل ذکر است ،آنقدر که همه خانم های ۱۸ ساله پا به سن گذاشته محترم و عزیزند ،که در گذشته این جمله را برای این که بسیار مهربان و در چهره شان باغی از گل تصور می کردیم ،اصطلاح کردند) و حالا شده است به به ، به گل های پیراهنت که عطر نرگس ها را از باغچه می آورد و تو آن شاپرکی که بر روی طبیعت لانه کرده ،به به از خود در حضور آیینه تمجید کرده که تمجید می شویم .
و این مدها و دمده ها ساخته ذهن لطیف و خطرناک ما آدم هاست .
امید است فکرهایمان و ذهن هایمان دمده نشود و هر روز ،آن عطر نرگس های همسایه بغلی را بشنویم که می گوید: آب ندادی به گلدون مرد !
و این چنین انرژی های منفی را دمده کنیم که بشود ، برود پیش مادرش زاری کند و هیچ فردی آن انرژی های دمده منفی را قرونی نخرد .
مد عادت نیست ، اندیشه است .
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها
هر روز صبح که از خواب بیدار میشوی با چشمان پف کرده و موهای ژولیده… وقتی مقابل آینه می ایستی با خودت مواجه میشوی و این که تا دقایق دیگر ،باید این شکل و شمایل را به چه سر و وضعی تبدیل کنی تا وقتی پایت را از خانه به منظور انجام کارهای روزانه بیرون میگذاری ،حداقل در منظر در و همسایه ،دوستان و همکارانت که بارها و بارها تو را با چنین سر و وضع و استایلی دیده اند موجه به نظر برسی.
به نظر می رسد این نگرشی سنتی باشد که به تو و یا شاید به همه افرادی که در جامعه ایرانی زیست می کنند گوشزد میکند که تغییری نه کلی و حتی جزئی در وضعیت ظاهر ،موجب آن خواهد شد که انگشت نما شده و حداقل تا چند روز معذب در اجتماع تردد کنی ،تا آن زمان که چنین ظاهری نیز برای افراد پیرامونت عادی به نظر برسد .به موجب چنین تفکری است که معدود دفعاتی پیش می آید که شاهد تغییر در وضعیت ظاهری خود و دیگران هستیم و چندان این تغییر وضعیت را در خور شخصیت و جایگاه اجتماعی خود نمی دانیم .
این در حالیست که تغییر در نحوه پوشش ،شکل آرایش موها و یا حتی رنگ و طرح لباسی که آن را انتخاب می کنیم بیشتر از این که این تصور را داشته باشیم که ممکن است به مذاق دیگران خوش نیاید ،موجب تغییر در روحیه فردی ما شده که هر یک از این موارد از نقطه نظر روانشناسی اجتماعی و فردی قابل اثبات است .
با همه این تفاصیل تصور کنید که یک روز و البته به تقلید از نحوه پوشش یک کاراکتر سینمایی و یا فردی که در زمینه تبلیغات بازرگانی نیز محبوبیت دارد حتی به شرط این که عرفیات پوشش جامعه ای را که در آن زندگی می کنید را رعایت کرده باشید ،دست به تغییراتی در شکل ظاهر خود زده و علاوه بر زیبایی و آرایش صورت و مو ، نحوه پوشش خود را نیز تغییر دید ،این امر مسلماً بر روحیات شما بسیار تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و شاید با نگرشی مثبت و سازنده پای در اجتماع بگذارید که قطعاً روند و راندمان کاری شما را بالا خواهد برد اما پیش از نائل آمدن به چنین حسی و قرار گرفتن در چنین وضعیت خوشایندی ،واکنش قاطبه اجتماع نسبت به این تغییر حالت و وضعیت شما بسیار دیدنی است و در چنین شرایطی این اتفاق برای شما خواهد افتاد که با جملاتی نظیر این عبارات که (خیر باشه خبراییه ؟ یا بابا باکلاس! یا پیری و معرکه گیری یا چقدر ژیگول شدی امروز ) و… مواجه خواهید شد که با لحنی طعنه آمیز شما را خواهند رنجاند .
در مواجهه با واکنش های تمسخرآمیز معمولاً نخستین چیزی که به ذهن فرد خطور میکند آن است که اصطلاحاً به اصل خود بازگشته و با به زبان آوردن این عبارت آشنا که (بابا اصلاً ولش کن،این کار به ما نیومده) سعی کنید شکل و شمایل گذشته خود را حفظ کنید که تازه اگر این رجع را داشته باشد تا مدت ها این بحث و گفت و گو نق ،تصور می شود .
این شل کن و سفت کن هایی که معمولاً در اجتماع ایرانی در مورد وضعیت آرایش ،پوشش و ظاهر افراد ،اطرافیان جرئت می کنند در مورد آن اظهارنظر کنند ،نتیجه آن باشد که الگوی مناسبی ،متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی وجود ندارد و همواره منتظر فرهنگی وارداتی هستیم که علی رغم قرابت کلی از نظر شعائر و عرفیات با جامعه اما چندان مورد وثوق و اقبال مردمی قرار نمی گیرد .
نقل مجالس و محافل دوستانه است که فلانی چرا یهو اینجوری شد و باز به حالت اول خودش برگشت؟ یا مثلاً جملاتی با این مضمون که اتفاقاً تیپ و قیافه جدیدش خیلی بهش می اومد اما این که چرا به حالت اول برگشت؟ فکر کنیم از بی لیاقتیشه!
بررسی تاریخچه پیدایش مد
در دنیای امروز لباس برای اقشار و طبقات مختلف جامعه اهمیتی بیش از یک پوشش ساده دارد، چنانچه فرد با پوشیدن لباس مناسب برای هر مکانی می تواند قبل از معرفی خود به مخاطب آنچه می خواهد را از طریق پیام پوشش منتقل سازد و انسان ها با توجه به چگونگی انتقال این پیام به انتخاب لباس می پردازند؛ ولی سؤال اینجاست که این اهمیت از چه زمان و چگونه شکل گرفته است؟ در کتاب های تاریخی ای که درباره تاریخچه لباس و پوشاک به نگارش درآمده، تصاویر متنوعی از لباس های بسیار مختلفی وجود دارد که با دیدن آنها توجه بیننده به این نکته جلب می شود که در گذشته چه نوع سبک پوشش یا مدی وجود داشته و اساساًطراحی لباس چگونه انجام می شده است.
هر ملتی در هر دوره لباس رسمی و خاص خود را داشته که منحصر به خودش بوده و تفاوت زیادی با لباس دیگر ملل داشته است .به عنوان مثال در تصاویر۱، ۲ ،۳ ،۴ شاهد این تنوع در بین لباس اروپای غربی، بانوان فرانسوی، هنرپیشه های زن چینی و سریلانکا می باشیم.
این تنوع طراحی پوشاک در قرون گذشته هنوز آنقدر مشهود نیست که ذهن عموم مردم را به جایگاه طراحی لباس و اهمیت آن در تفاوت سبک پوشش معطوف کند، چرا که هنوز طراحی لباس و گرایش به مد به صورت آکادمیک و امروزی شکل نگرفته بود و تنوع لباس تنها برای قشر خاصی وجود داشت.
لباس های مجلل در درجه اول برای خانواده سلطنتی کاربرد داشته و بعد از آن به ترتیب برای وابستگان به خانواده های سلطنتی و خانواده های اشراف استفاده می شد. انقلاب ها و جنگ ها با تأثیری که بر زندگی مردم و اوضاع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می گذارد، همواره عاملی تأثیرگذار بر ظاهر و لباس مردم نیز بوده که فرانسه شاهدی بر این مدعاست.
در واقع با آنکه فرانسه در گذشته نیز همچون امروز مظهر مد بوده، ولی انقلاب فرانسه در نوع پوشش تأثیری به مراتب ژرفتر داشته است. قبل از انقلاب فرانسه سبک پوشش و لباس مورد استفاده یک فرد، نشان دهنده طبقه اجتماعی وی بود، افراد معمولی اجازه استفاده از سبک پوشش اشراف را نداشتند و لباس های معمولی و ساده از نظر طراحی، پارچه و رنگ متعلق به عوام بود.
در زمینه پوشاک زنان، باید گفت که سراسر اروپا از شیوه لباس پوشیدن فرانسوی ها – به ویژه ماری آنتوانت که طراح لباس هایش دوشیزه «رزبرتین» بود – پیروی می کردند. گاه به گاه عروسک های بزرگی، به نام «عروسک های مد» که آخرین طرح های لباس بر آنها پوشانده شده بود، از فرانسه به پایتخت کشورهای دیگر صادر می شد تا در معرض نمایش مشتاقان گذارده شود .
لباس ها تا قبل از انقلاب فرانسه نشان از شکوه و تجمل داشتند که این جلوه گری با متعلقات بسیار زیاد اعم از کلاه، بادبزن، عصا، زیورآلات و غیره تکمیل می شد. ولی با آغاز فضای جدید سیاسی و اجتماعی، آن هم قبل از وقوع انقلاب فرانسه، اهمیت درجه بندی های لباس طبقات اشراف کمرنگ شد و کم کم اختلاف طبقاتی پوشش به حداقل میزان خود رسید.
پس از انقلاب فرانسه مجلات ویژه لباس دیگر منتشر نمی شد و اطلاعات مربوط به لباس پاریسی را می بایست از منابع آلمانی و انگلیسی به دست آورد. نشانه های امتیاز طبقاتی از طریق شیوه لباس پوشیدن، توسط مجلس ملی برانداخته شد.چارلز فردریک ورث از جمله افراد معروف و سرشناس در زمینه طراحی لباس است.
او با نگاهی متفاوت توانست شغل خود را از خیاط صرف بودن خارج و به یک هنرمند حرفه ای صاحب نظر در زمینه طراحی لباس تبدیل کند، به وجهی که نظرات او برای اشراف بسیار دلپذیر بود و در مقام یک طراح از مدل های طراحی شده اش دفاع می کرد.
البته در این مرحله هنوز این طراحی ها به صورت تک دوزی و سفارشی بود و تحولات بزرگ در زمینه پوشاک با وقوع انقلاب صنعتی به وجود آمد. در جنگ جهانی اول، کارخانجات نساجی برای تولید لباس نظامیان تجهیز شدند و بعد از جنگ جهانی دوم نیز طرح تولید انبوه پوشاک به منظور صرفه جویی اقتصادی ادامه پیدا کرد.
به این ترتیب فضای تولید پوشاک وارد دنیای جدیدی شد که آن عبارت بود از «تولید انبوه». با اتمام جنگ و سپری شدن چندین سال از آن و ضرورت از بین بردن فضای افسرده ناشی از تأثیرات روانی جنگ و نیاز مردم به شادی و احساس امنیت، دنیای مد در حوزه لباس وارد عمل شد و دوره نوینی را رقم زد. علاوه بر این، سده بیستم به عصر ارتباط جمعی بدل شد.
شمار انواع مجلات مد رو به افزایش گذاشت و عکس های مد، رفته رفته جایگاه خاص خود را پیدا کرد. تأثیر این عکس ها به محض آن که ارائه شدند، فوقالعاده بود و علاوه بر سهیم کردن بسیاری از افراد در فرایند شتاب آلود انتقال مد از سالن های طراحی لباس به تولید و بازار، دری به جهان دور از دسترس مدهای پاریس و لندن گشود.
سیر این تحولات باعث شد مد به معنای واقعی و به صورت جهانی برای همه مردم فارغ از تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در دسترس قرار گرفته و قابل استفاده شود. با پیشرفت این هنر-صنعت توجه به ذائقه همه اقشار جامعه ضروری می نمود و کارخانجات نساجی و شرکت های تولید پوشاک این ضرورت را به عنوان امری مهم در جهت پیشبرد اهداف و گسترش بازار فروش مورد عنایت خاص قرار دادند.
طراحی مد یک کار هنری است، که در حوزه تولید پوشاک و لباس و لوازم مربوط به سبک زندگی و تحت تأثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه در یک دوره زمانی مشخص انجام می پذیرد. به طور کلی عقیده بر این است که طراحی مد در قرن نوزدهم توسط «چارلز فردریک ورث»آغاز شد.
او نخستین طراحی بود که مارک خودش را بر روی پوشاک و لباس هایی که طراحی و تولید می کرد، می دوخت. بنا بر مطالعات انجام شده در مورد طراحی پوشاک و لباس، صرفاً پوشاک و لباس های طراحی و تولید شده پس از سال ۱۸۵۸ میلادی می توانند در زمره طراحی مد در نظر گرفته شوند.
در دوره کنونی با شکلگیری شاخه ها و زیرشاخه های مختلف مد شاهد رشد فزاینده این حوزه ایم و طراحی لباس به عنوان یکی از رشته های مهم و اصلی مد، در مسیر شکوفایی خود است و روز به روز بهتر و گسترده تر می شود. خلاقیت طراحان و توجه عموم مردم به آنچه در دنیای مد در حال رخ دادن است،باعث سرعت گرفتن رشد این عرصه می شود و بازار در تلاش برای ایجاد هماهنگی بین نیاز مصرف کننده و خلاقیت طراح هر روز شاهد تغییری در خود است.
معانی و تفاوت اصطلاحات استایل ، ترند ، مد یا فشن
استایل، فشن، مد و ترند ، کلمات کلیدی دنیای مد هستند و بار ها پیش آمده این کلمات را شنیدیم یا خوانده ایم اما معنای دقیق آن ها را نمیدانیم. این کلمات رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند ، سایت اوکی مد معنای دقیق این کلمات را توضیح می دهد.
استایل
معنای کلی کلمه استایل سبک و مدل است و تنها کاربرد آن در دنیای مد نیست. کلمه استایل به معنای یک سبک مشخص و با آیتم های معلوم شده ی لباس، موزیک، دکوراسیون و حتی زندگی می تواند باشد.
انواع استایل شامل :
استایل(سبک) لباس پوشیدن ، استایل شیک ،استایل کلاسیک ،استایل بوهو و…
اکثراً شنیدن کلمه یونیفرم ما را یاد یونیفرم مدرسه یا کاری میاندازد. یونیفرم یک سیلوئت (فرم) ثابت لباس است که فقط جزئیات آن تغییر میکند. بزرگترین افرادی که در دنیا به عنوان نماد استایل شناخته شده اند استایل یونیفرم دارند.
اهمیت استایل
استایل به معنای سبک لباس پوشیدن از سرتاپا است که مدل مو و آرایش هم شامل میشود. استایل شخصی به این دلیل مهم است که شما توسط سبک لباس پوشیدنتان معرفی میشوید
شاید به نظر برخی افراد این موضوع خیلی سطحی باشد اما همه ما قضاوت میکنیم. اولازهمه چیز ظاهر دیده میشود و در ناخودآگاه ما تأثیر اولیه را میگذارد.
استایل یونیفرم
استایل یونیفرم، یک استایل مشخص شده است که فقط در جزئیات تغییر میکند. شما میتوانید دو یا چند استایل متفاوت را با هم بسته به شخصیت و علایق خود انتخاب کنید و آن ها را با هم تلفیق کنید.
مزایا استایل یونیفرم
خبر بد این است که اگر فردی تنوع طلب هستید و حتی آیتم های کوچکی مانند رنگ لاک، عطر و .. را متناوباً تغییر می دهید ممکن است نتوانید این استایل را برای خود درست کنید. استایل یونیفرم استایلی است که شما با آن شناخته میشوید و به یاد میمانید. و یا حتی اگر کسانی که شما را میشناسند آیتمی که شما در استایلتان استفاده میکنید را جای دیگری ببینند ، آن آیتم آن ها را یاد شما میاندازد.
استایل یونیفرم، به استایل شخصی شما و خود شما ثبات میبخشد.
کارل لاگرفلد طراح معروف لباس، آنا وینتور سردبیر مجله ووگ و حتی آدری هپبورن بازیگر معروف هالیوودی که هر سه از افراد مطرح مد هستند ، استایل یونیفرم دارند.
کارل: کت و یقه لباس و دستکش
آنا: پیراهن و کت (که اکثراً بر شانه هایش می اندازد)
آدری: مدل یقه، کفش های باله
عوامل تشکیل دهنده استایل :
۱-قطعه پایه
۲-قطعه تکمیل کننده
۳-قطعه مورد علاقه
۴-اکسسوری
و
۵-سبک آرایش
۶-مدل مو
شاید با ترجمه کردن کلمه استایل به سبک لباس پوشیدن اهمیت مورد ۵ و۶ به نظر نیاید اما این دو مورد به اندازه بقیه موارد حائز اهمیت هستند.
در گذشته راجع به چگونه استایل خود را پیدا کنید و تست استایل مطالبی گذاشته بودیم، برای ساختن و پیدا کردن استایل یونیفرم دو مطلب گذشته را مطالعه کنید.
قبل از این که استایل یونیفرم خود را بسازید باید استایل شخصی خود را پیدا کرده باشید.
چگونه استایل یونیفرم خود را بسازیم:
۱-تست استایل شناسی انجام دهید
احتمالاً استایل شما در یک دسته به خصوص قرار نمی گیرد، سعی کنید دو دسته که استایل شما بیشتر به آن شبیه است را انتخاب کنید.
۲-تلفیق کنید و تطبیق بدهید
استایل هایی را که انتخاب کرده اید را در گوگل جست و جو کنید و از هر استایل آیتم های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و دو استایل را با هم تلفیق کنید.
مثلاً شیک-آوانگارد
۳-با فرمول زیر استایل بسازید
در استایل باید یک یا دو قطعه پایه که ترجیحاً رنگ خنثی و طرح ساده دارد.
یک قطعه مورد علاقه که همان امضای شما محسوب می شود اضافه کنید.
این قطعه می تواند رنگ خاص، یا لباسی با طرح یا برش خاصی باشد
مانند: شلوار طرح دار، فرم یقه خاص، فرم سر شانه خاص، مدل عینک خاص…
یک قطعه کامل کننده مانند کت، مانتو، ژاکت اضافه کنید.
و در نهایت با اکسسوری استایل را تکمیل کنید.
الآن شما یک فرمول لباس پوشیدن دارید
میتوانید بخش پایه و مورد علاقه را ثابت نگه دارید و جزئیاتی مانند رنگ ، اکسسوری و … را تغییر دهید.
بخش مهم تر مدل مو و آرایش است که هر چه سعی کنید یک مدل مناسب صورت و استایل خودتانرا پیدا کنید و آن را برای مدت زیادی ثابت نگه دارید و تغییر زیادی در آن ایجاد نکنید به شما کمک میکند که استایل یونیفرم خود را درست کنید.
از مهم ترین مزایا استایل یونیفرم ، صرف شدن وقت کمتر برای آماده شدن است و چه بهتر از آن که کسی شما را به استایلتان بشناسد.
ترند
ترند زیر مجموعه فشن است، نوعی روش یا حالت جدید که در دوره زمانی مشخص از آن پیروی می شود و بعد از چند ماه یا یک سال جای خود را به ترند بعدی می دهد. مانند سبک شلوار جین های پاچه گشاد که در دهه ۷۰ میلادی ترند شد (تعداد زیادی از آن پیروی می کردند و آن سبک شلوار جین می پوشیدند) و در سال های گذشته دوباره به دنیای مد برگشت.
کلمه ترند تنها در مد کاربرد ندارد و به هر روشی یا حالت جدیدی که یکباره پرطرفدار می شود و عده زیادی از آن استفاده می کنند می گویند.
فشن
فشن به فرانسوی (مد) به سبکی که در یک دوره زمانی خاص محبوب عده ای شده و از آن استفاده می کنند می گویند.
به طور کل به مجموعه ای از ترندها گفته می شوند که بسته به فصل و سال تغییر می کنند و محبوب و پرطرفدار می شوند
به طور مثال :
امسال گوشواره های بزرگ مد شده: یعنی در فشن شو ها اکثر برندها سبک گوشواره های بزرگ طراحی کردند و ترند شده است. افراد علاقهمند به مد آن را پیروی کردند و محبوب شده (مد شده).
من متولد شدم
من متولد شدم.
من عریان و بی جامه متولد شدم.
من آفتاب را دیدم.
زمان را درک کردم.
من متعهد و مستقل شدم.
من دریافتم که عریانم اما عیان نیستم.
من دریافتم که محجوبم اما در حجاب نیستم.
من دریافتم که زیبایم اما دیدنی نیستم.من دریافتم که رایجم اما معمول نیستم.
من دریافتم که نیازمندم.
من اقرار کردم که نیازمند رخت پوشی،جامکی،جورابی،پارچه ای،چرمی،چتری،دیبایی،و شلواربندی و خلاصه! نیازمند جامه های گوناگونی هستم و من که اقرار کردم که تشخیص دادم که دریافتم که نیازمندم ،برخواستم و به راه افتادم… به دنبال نیازی برای آن که بیشتر از پیش خودم را،شعورم را،نگاهم را،آرزویم را،فرق هایم را،ذهنم را … خلاصه! نیازم را آن چنان که لایق و شایسته و مورد پسندم است بیایم ،نشان بدهم و فریاد کنم .
پس باب شدم.
رسم شدم.
ذوق شدم.
شیوه شدم.
طریق و آیینه شدم.
سبک شدم.
راه شدم.
خلاصه! مد شدم!!! از ما که گذشت . آقا! آلامد شدم.
من باش و همراه من باش!
اوکی مد
مد فشن استایل ترند و تعریف و تفاوت آنها